IBC onderzoek geeft nieuwe hoop

We leren nog steeds bij over IBC. Studies tonen aan dat de beste behandeling vaak gebaseerd is op het specifiek genetische of biologische kenmerk van elke kanker.

GZA Ziekenhuizen campus Sint-Augustinus speelt een cruciale rol in de ontwikkeling van de biologische inzichten en van nieuwe behandelingen voor IBC.

Behalve aan het ontwikkelen van nieuwe medische behandelingen werkt de IBC-unit van GZA Ziekenhuizen ook aan het onderzoek naar:

• de oorzaken van én de risicofactoren voor IBC;
  • het ontwikkelen van een bloedtest om IBC te diagnosticeren;
  • nieuwe  richtlijnen voor beeldvorming;
  • het uitwerken van nieuwe radiotherapietechnieken.

IBC is gelukkig een zeldzame, maar wel de meest agressieve vorm van borstkanker. Volgens de ACS (American Cancer Society), is slechts 1 tot 5% van alle invasieve borstkankers een inflammatoir borstcarcinoom.  In vergelijking met andere types van borstkanker waarbij de 5-jaarsoverleving bijna 90% bedraagt, is dit bij IBC slechts om en bij de 50%.

IBC wordt ook wel eens mastitis carcinomatosa, ontstekingsborstkanker of inflammatoire  borstkanker genoemd.

De symptomen van IBC worden niet veroorzaakt door ontsteking maar doordat kankercellen de lymfevaten in de huid blokkeren. Lymfevocht is een helder vocht dat bestaat uit weefselafval en cellen die infectie bestrijden. Het beweegt door het lichaam via vaten die vergelijkbaar zijn met bloedvaten. Lymfeknopen zijn kleine, boonvormige orgaantjes die de lymfevaten verbinden.

Sommige gevallen van IBC kunnen doorgegeven worden van de ene generatie op de andere.  Genetisch consult kan dus van belang zijn.  Lees meer over de risico’s voor u en uw familie op onze pagina “genetische testen”.